تفاوت HMI زیمنس با Wincc

تفاوت HMI زیمنس با Wincc: کلمه hmi در واقع human machine interface می باشد که به معنی رابط بین ماشین و انسان بوده است،که نرم افزار wincc هم به نوعی یک نوع Hmi به حساب می آید و تفاوتی میان آنها وجود ندارد.

مانیتورینگ WINCC برای یک سیستم کنترلی

مانیتورینگ WINCC و یا مانیتوریتگ با نرم افزار wincc یکی از پرکاربردترین و رایج ترین نرم افزارهای مانیتورینگ صنعتی می باشد نرم افزار wincc در واقع نرم افزار مانیتورینگ برند زیمنس آلمان می باشد که توسط آن به راحتی میتوانید سیستم های کنترلی و صنعتی و خطوط تولید را مانیتورینگ نمایید،یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می شود در مورد این است که تفاوت بین HMI با WINCC می باشد که در یک خط در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

تفاوت HMI زیمنس با Wincc

نرم افزار HMI چیست؟

نرم‌افزار رابط انسان و ماشین (HMI) به نرم‌افزار و راه‌حل‌های توسعه برنامه‌های کاربردی سفارشی اشاره دارد که یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) برای کمک به کار یا نظارت بر ماشین‌ها و تجهیزات اتوماسیون صنعتی ارائه می‌دهد.

نرم افزار HMI معمولاً دارای یک رابط کاربری است که از یک داشبورد برای کنترل و برقراری ارتباط با یک ماشین، گروهی از ماشین ها یا کل سیستم تشکیل شده است. داشبورد معمولاً دارای عملکردهای کنترل ورودی/خروجی و تجسم داده‌های بلادرنگ است که روی یک رابط گرافیکی نمایش داده می‌شوند.

یک مثال ساده از رابط ساده انسان و ماشین، داشبورد ماشین است. اپراتور می‌تواند بسیاری از عملیات خودرو را از طریق دکمه‌ها یا اهرم‌های روی داشبورد (یا عملکرد صفحه لمسی)، مانند روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، تنظیم استریو و تنظیم صدا، بخاری و تهویه مطبوع و غیره کنترل کند. اپراتور همچنین بازخورد داده‌ای را دریافت می‌کند. مانند سرعت خودرو، دمای روغن، دور موتور و غیره.

تفاوت HMI زیمنس با Wincc صنعتی در این است که تمام کنترل ها و داده ها در یک صفحه در دسترس هستند تا آن را برای اپراتور راحت و کارآمد کند. صفحه نمایش ممکن است روی مانیتور کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمند یا حتی دستگاه‌های پوشیدنی مانند عینک‌های هوشمند AR (واقعیت افزوده) روی سر نمایش داده شود.
نرم افزار HMI زیمنس چگونه کار می کند؟
اکثر ماشین آلات صنعتی از سیستم کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) برای کنترل نحوه عملکرد دستگاه و خودکار کردن برخی از عملکردها استفاده می کنند. راه حل های HMI با سیستم PLC یکپارچه می شوند به طوری که وقتی یک ورودی در دستگاه HMI تغییر می کند، یک عملکرد خروجی در دستگاه ایجاد می کند.

به عنوان مثال، یک تسمه نقاله ممکن است از یک PLC برای کنترل سرعت و جهت تسمه استفاده کند و با استفاده از نرم افزار HMI می تواند اپراتور را قادر سازد تا سرعت را از راه دور تنظیم کند. سیستم PLC همچنین ممکن است از سنسورها و دوربین‌ها برای کمک به جمع‌آوری داده‌ها یا گرفتن تصاویر و برقراری ارتباط آنها با نرم‌افزار HMI استفاده کند و اپراتور را قادر می‌سازد کنترل نظارتی بیشتری داشته باشد.

بیشتر رابط‌های مدرن ماشین انسانی و سیستم‌های PLC از طریق یک سرور ابری و اینترنت بی‌سیم به جای اتصال سیمی مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند. داشبورد نرم افزار HMI معمولاً روی دستگاه صفحه لمسی نمایش داده می شود.