تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی

۱. تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی عملیات
تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی : یک PLC با یک سیستم عامل بلادرنگ ارائه می شود که به طور مداوم ورودی دستگاه های متصل را کنترل می کند و سپس دستورات تصمیم گیری را مطابق برنامه خود اجرا می کند. علاوه بر این، سیستم عامل (OS) PLC به طور خاص برای انجام وظایف مربوط به کنترل طراحی شده است. بنابراین، PLC ها معمولاً به برنامه های آنتی ویروس یا پاک کننده های رجیستری نیاز ندارند، که باعث افزایش توان پردازش در طول عملیات می شود.

رایانه های شخصی صنعتی می توانند همان وظایف PLC را انجام دهند اما با سیستم عاملی که آنها را قادر می سازد برنامه ها و برنامه های مختلفی را اجرا کنند که برای PLC ها در دسترس نیستند. با این قابلیت ها، IPC ها چیزی فراتر از اهداف کنترلی هستند. رایانه های شخصی صنعتی می توانند بار کاری را تجمیع کنند که باعث کاهش ردپای سخت افزاری می شود. با این حال، سیستم عامل IPC مانند ویندوز و لینوکس در معرض حملات سایبری هستند، اما نرم افزارهای آنتی ویروس و فایروال های فعلی به اندازه کافی برای کاهش این خطر پیشرفته هستند.

۲. برنامه نویسی
تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی  نحوه توسعه و اجرای برنامه ها است. PLC ها به طور کلی یک اجرای برنامه مبتنی بر اسکن را اجرا می کنند، در حالی که رایانه های شخصی صنعتی معمولاً نرم افزارهای رویداد محور هستند.. بنابراین، رایانه های شخصی صنعتی به دلیل محبوبیتی که در بین توسعه دهندگان دارند، برنامه نویسی بسیار آسان تر است. آنها همچنین می توانند به لطف زبان برنامه نویسی جهانی مانند C++ در مقایسه با منطق نردبانی که برای یادگیری به آموزش خاصی نیاز دارد، به سیستم اجازه دهند با ماشین آلات و دستگاه های بیشتری ارتباط برقرار کند.

۳. امنیت
امنیت یکی از عوامل مضر در اتوماسیون تولید است که در آن برخی از شرکت ها در صورت جدی نگرفتن می توانند میلیون ها دلار ضرر کنند.بنابراین تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی دو اصل امنیتی وجود دارد که یک سیستم صنعتی باید با آن سر و کار داشته باشد. اول، مسدود کردن حملات از دسترسی خارجی که مجاز نیست. دوم، محدود کردن دسترسی کاربران بر اساس حقوق یا نام آنها. در گذشته، PLC ها به عنوان ایمن در برابر حملات بدافزار شناخته شده بودند. با این حال، برخی از مهاجمان شروع به توسعه بدافزار برای هدف قرار دادن PLC کردند، درست مانند اتفاقی که برای استاکس نت افتاد که PLC های زیمنس آنها نقض شد. با وجود این، رایانه‌های شخصی صنعتی نیز در برابر حملات بدافزار آسیب‌پذیر هستند و به محافظت کامل در برابر آنتی‌ویروس نرم‌افزار یا ماژول‌های سخت‌افزار نیاز دارند. برخی از کامپیوترهای صنعتی از TPM (ماژول پلت فرم قابل اعتماد) ۲.۰ تعبیه شده روی مادربرد برای رمزگذاری داده ها استفاده می کنند و از تهدیدات آنلاین و آفلاین محافظت می کنند.

 

۴. کیفیت ساخت
در مورد کیفیت ساخت، و تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی برای کار در محیط های شدید طراحی شده اند. از آنجایی که رایانه‌های شخصی صنعتی با رایانه‌های رومیزی معمولی یا ایستگاه‌های کاری متفاوت هستند، رایانه‌های شخصی صنعتی فوق‌العاده ناهموار هستند. برخی از ویژگی های صنعتی رایانه های شخصی صنعتی به شرح زیر است:

طراحی بدون فن
محدوده دمایی گسترده
مقاوم در برابر ضربه و لرزش
رتبه IP بالا
ماژول های قابل ارتقا
I/O غنی با پشتیبانی از فناوری قدیمی

برای کیفیت ساخت، PLC ها و رایانه های شخصی صنعتی به خوبی با هم مطابقت دارند. با این حال، رایانه های شخصی صنعتی در مورد اندازه جمع و جور آن برنده هستند. PLC ها اغلب حجیم هستند و گزینه نصب محدودی دارند. برخی از PLC ها نیز می توانند هنگام نصب بیش از حد گرم شوند زیرا اتلاف گرما آنها مانع می شود. در مقابل، رایانه‌های شخصی صنعتی نسبتاً کوچک هستند و گزینه‌های نصب مختلفی دارند، از جمله VESA mount، rack mount و din rail. علاوه بر این، برخی از رایانه های شخصی صنعتی مجهز به مدیریت احتراق برق هستند و می توانند برای برنامه های داخل خودرو مستقر شوند.

۵.  تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی  قابلیت های گسترش
هم PLC ها و هم رایانه های شخصی صنعتی برای کنترل دستگاه های مختلف برای کنترل، نظارت و ارتباطات مورد نیاز هستند. بنابراین، هم PLC ها و هم رایانه های شخصی صنعتی به چندین پورت COM و سایر قابلیت های ورودی/خروجی از جمله فناوری های قدیمی مجهز هستند. برخی از پروتکل های ارتباطی صنعتی رایج عبارتند از CANbus، Modbus، Profibus، EtherCAT و EhterNET/IP. اگرچه هر دو می‌توانند از این فناوری‌ها پشتیبانی کنند، اکثر PLC‌ها قبلاً این فناوری‌ها را در خود دارند. از سوی دیگر، رایانه‌های شخصی صنعتی با شکاف‌های توسعه برای افزایش تطبیق پذیری آنها ساخته شده‌اند. از این رو، رایانه های شخصی صنعتی آستانه بالاتری برای مقدار I/O دارند که می توانند انجام دهند. علاوه بر این، رایانه های شخصی صنعتی دارای پورت های مختلف COM، پورت های LAN، USB و HDMI نیز هستند. این ویژگی‌ها رایانه‌های شخصی صنعتی را قادر می‌سازد تا حجم کاری سخت‌افزارهای مختلف را بیشتر از PLC‌ها ادغام کنند. به عنوان مثال، رایانه های شخصی صنعتی می توانند برنامه های HMI را به تنهایی اجرا کنند، در حالی که PLC ها قبل از اینکه بتوانند هر چیزی را در صفحه نمایش نمایش دهند به یک برنامه HMI جداگانه نیاز دارند. چیزی که رایانه‌های شخصی صنعتی را خاص‌تر می‌کند این است که می‌توانند از تعداد بی‌شماری توسعه از کارت‌های بی‌سیم، ماژول‌های ۵G، حافظه‌های SSD گرفته تا شتاب‌دهنده‌های GPU پشتیبانی کنند.

با پی ال سی های زیمنس بیشتر آشنا شوید .

۶. قدرت پردازش و ذخیره سازی
از آنجایی که ریزپردازنده های PLC به طور خاص برای یک عملکرد اختصاصی طراحی شده اند، PLC ها کنترل کننده های قدرتمندی برای کنترل های اتوماسیون هستند. PLC ها می توانند ورودی/خروجی با سرعت بالا را مدیریت کنند و مشکلی برای مقابله با برنامه های اتوماسیون کوچکتر ندارند. با این حال، پروژه های اتوماسیون پیشرفته تر می شوند و محاسبات سنگین تر می شوند. اینجاست که رایانه‌های شخصی صنعتی وارد می‌شوند. رایانه‌های شخصی صنعتی از فضای ذخیره‌سازی بیشتر و یک پردازنده کامل مانند رایانه‌های ایستگاه کاری استفاده می‌کنند که می‌توانند محاسبات و برنامه‌های کاربردی سنگین را ذخیره کنند. علاوه بر این، به لطف کمک شتاب‌دهنده‌های عملکرد مانند GPU، TPU، CPU و VPU، رایانه‌های صنعتی می‌توانند محاسبات هوشمند را مانند خطوط مونتاژ هوشمند که با برنامه‌های بینایی ماشین همکاری می‌کنند، انجام دهند.

۷. هزینه
به طور خلاصه، مقایسه هزینه تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی این است که PLC ها برای برنامه های کوچکتر هزینه کمتری دارند، در حالی که رایانه های شخصی صنعتی هزینه اولیه بالاتری دارند. با این حال، با پیچیده تر شدن برنامه ها و محاسبه سنگین تر، هزینه تجمعی PLC ها ممکن است از رایانه های شخصی صنعتی بیشتر شود. در حالی که هزینه های اولیه PLC ها ارزان تر است، اما در صورت نیاز به توان محاسباتی اضافی یا تجهیزات جانبی، قیمت به طور تصاعدی افزایش می یابد. در مقابل، رایانه‌های شخصی صنعتی در ابتدا هزینه بیشتری دارند، اما زمانی که نیاز به ارتقاء قدرت محاسباتی و قابلیت توسعه دارند، هزینه بسیار کمتری دارند.

خلاصه
تفاوت PLC با کامپیوتر صنعتی به صورت خلاصه ،  هر دو PLC و رایانه های شخصی صنعتی در هنگام انتخاب یک کنترلر قابل برنامه ریزی برای سیستم اتوماسیون صنعتی خود جایگاه خاص خود را دارند. PLC ها برای اجرای سیستم های اتوماسیون جزئی تر با مجموعه ای دقیق از عملکردها مناسب تر هستند. علاوه بر این، PLC ها ناهموار، مقرون به صرفه و بسیار امن برای استقرار صنعتی هستند. از سوی دیگر، رایانه های شخصی صنعتی برای راه حل های با تقاضای بالا در محاسبات و ذخیره سازی عالی هستند. رایانه های شخصی صنعتی هزینه کل مالکیت (TCO) کمتری برای کارهای پیچیده ای دارند که نیاز به تطبیق پذیری از کنترلر دارند. PLC ها امن هستند زیرا اتصال بی سیم ندارند، در حالی که رایانه های شخصی صنعتی نیز به دلیل نرم افزار امنیت سایبری امروزی به همان اندازه ایمن هستند در حالی که سخت افزار استانداردهای صنعتی بسیار قابل اعتماد است. برخی از برنامه ها می توانند از PLC ها و رایانه های شخصی صنعتی در عملیات خود برای متعادل کردن هزینه ها و منافع یکدیگر استفاده کنند. در پایان، این بستگی به عملکردهایی دارد که در فرآیند تولید شما اجرا می شود.