آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الکتریکی

فیوز چیست؟فیوز معمولا از یک تیوب سرامیکی تشکیل ،و آلیاژی از جنس نقره یا مس از وسط آن عبور می کند و اطراف آن با کوارتز یا سیلیس پر می شود ،المان مرکزی فیوز به گونه ای طراحی شده است که اجازه عبور جریانهای مجاز را می دهد.

مفهوم بار اضافی به چه معنا می باشد؟

مقدار جریان عبوری از مدار را بار می نامند گاهی به هنگام استفاده بیش از حد مصرف کننده ها ،راه اندازی الکترو موتورها تحت فشار و یا عدم تعادل در شبکه در مدار الکتریکی بار اضافی بیش از حد مجاز به وجود می آید که باید از عبور آن جلوگیری شود چرا که باعث صدمه به تجهیزات می شود.

اتصال کوتاه چیست؟

اتصال کوتاه خطایی است که در یک وسیله الکتریکی که در آن بار الکتریکی اجازه دارد تا بین یک فاز و زمین الکتریکی یا بین دو فاز جریان یابد. یعنی یک اتصال کوتاه هنگامی رخ میدهد که جریان الکتریسیته از یک مدار در جهتی ناخواسته، عموما به دلیل یک اتصالی در جایی که کسی انتظار ندارد، عبور کند.
ساده ترین راه برای ایجاد یک اتصال کوتاه متصل کردن سرهای مثبت و منفی یک باتری توسط یک هادی کم مقاومت، مانند سیم، است. مقاومت کم موجب جریان زیاد می شود که منجر به خروج انرژی زیادی از باتری در مدت کوتاه میشود

تقسیم بندی فیوزها از نقطه نظر کاربرد

– فیوزهای ساختمانی و سیستم های روشنایی

فیوزهای ساختمانی معمولا از نظر ولتاژ با ولتاژ برق شهری یکسان و از آنها برای محافظت از تجهیزات ساختمانی و روشنایی استفاده می شود نمونه ساده این فیوزها موسوم به فیوز فشنگی در پایین کنتور برق نصب می شود.

– فیوزهای صنعتی و نیروگاهی

با توجه به تنوع فعالیتهای صنعتی این فیوزها دارای تنوع بسیاری هستند یک نمونه از این فیوز که معمولا به شکل مکعب مستطیل با دو قسمت فلزی کارد مانند که از دو سار آن خارج شده ،است که به آن فیوز کاردی می گویند ولتاژ این فیوزها بسته به تجهیزاتی که از آنها حفظت می کنند بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ ولت و با شدت جریانهای مختلف است.
البته نوعی خاص از فیوز وجود دارد که مخصوص حفاظت از تجهیزات ÷ستهای برق و نیروگاهی می باشد،که به انها فیوزهای HV یا های ولتاژ می گویند این فیوزها قابلیت کار با ولتاژهای بسیار بالا گاها تا ۳۶۰۰۰ ولت را نیز دارا می باشند.

– فیوزهای الکترونیک صنعتی

درواقع این فیوزها محافظت از وسایلی نظیر کنترل درایوهای برق مستقیم ،یو پی اس ها و اینورتر ها و سایر تجهیزاتی که به نوعی با عناصر نیمه رسانای الکتریکی semiconductors سرو کار دارند ،را به عهده دارند و از آنجا که این عناصر ظرفیت حرارتی پایین داشته و فوق العاده نسبت به افزایش جریان حساس میباشند بنابراین باید با فیوزهای خاصی موسوم به فیوزهای تند سوز حفاظت شوند.