اتوماسیون صنعتی

استفاده از رایانه ها برای تکمیل وظایف تولید است. در این دوره اهمیت کامپیوترها در فرایند تولید نقشی مهم دارند و این اهمیت به طور فزاینده ای رو به رشد است چرا که ابزار کامپیوتری قادر به انجام کارهای تکراری با سرعت و راندمان بالایی هستند.
این ابزار قادر به انجام وظایف روتین که مطلوب کارگران نیست نیز میباشند. علاوه بر این، شرکت ها می توانند مقادیر زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنند چرا که نیازی به صرف هزینه های بالا برای ماشین آلات تخصصی ندارند. شناخته شده ترين بخش اتوماسيون صنعتي ربات هاي صنعتي هستند. وظایف کلی اتوماسیون صنعتی شامل جاری ساختن استراتژی های کنترلی در کارخانه – تبادل اطلاعات میان بخش های تولید و ایجاد یك واسطه بین کاربر و مجموعه تحت کنترل است.
برای یک شرکت که اتوماسیون صنعتی را برمی گزیند جوانب مثبت و منفی وجود دارد.
• ضريب ايمني براي نيروي انساني بالا رفته و از فشارهاي روحي و جسمي کاسته میشود.
• با بکارگیری اتوماسیون صنعتی در هزینه های مراقبت های بهداشتی، دستمزد، زمان تعطیلات و مرخصی و سایر مزایای کارکنان پر هزینه مانند اضافه کار صرفه جویی میشود. (اتوماسیون میتواند ۳۶۵ روز سال بدون مرخصی سرویس دهی داشته باشد)
• در حالی که اتوماسیون صنعتی می تواند در ابتدا بسیار گران به نظر برسد، ولی وقتی دستمزد کارگرانی که این ابزارها کارشان را انجام میدهند و خسارت آسیب ماشین آلات را کم کنیم متوجه صرفه جویی انجام شده، میشویم.
• پيشرفتهاي تكنيكي در اتوماسیون صنعتی و در نتیجه كنترل فرايند و اندازه گيري پارامترهاي مختلف صنعتي از قبيل فشار، دما، جريان و غيره باعث افزايش كيفيت محصولات و كاهش هزينه هاي توليد گرديده است.
• بالارفتن سرعت توليد، كنترل كيفيت دقيقتر و سريعتر باعث افزايش بهره وري واحدهاي صنعتي میشود.
• اما در عوض با جایگزین شدن ابزار اتوماسیون صنعتی نیاز به نیروی کار کاهش می یابد که باعث میشود تعداد افراد زیادی شغل خود را از دست بدهند و هزینه های زندگی آنها مشکلاتی برایشان ایجاد کند. اتوماسیون مجری بودن مستقیم انسان در صنعت را به شكل قابل توجهی کاهش می دهد. تنها کاربرانی که در پروسه تولید شرکت دارند، ناظرانی هستند که به آنها مهندسین ساکن می گویند.

منبع:fa.wikipedia.org