اتوماسیون صنعتی چیست

اتوماسیون صنعتی چیست : اتوماسیون (automation) در زبان یونان باستان به معنی خودفرمان میباشد. به عبارت دیگر می توان گفت اتوماسیون با دید صنعتی به معنای  کنترل و هدایت دستگاهی به طور خودکار است.

در صنعت امروز، هدف کنترل رسیدن به معنای کامل و دقیق لغت اتوماسیون میباشد ولی به دلایل مختلف و متنوع رسیدن به این هدف به صورت کامل محقق نمی شود و در عمل یک سیستم نیمه خودکار داریم که بخشی از فعالیت آن توسط اپراتور انجام می شود و بخش باقی مانده توسط سیستم کنترل تعبیه شده در دستگاه هدایت می شود.

جایگاه اتوماسیون صنعتی در جهان

اتوماسیون صنعتی در کل دنیا یکی از مهم ترین ارکان تولیدات صنعتی محسوب میشود. تا قبل از سر زبان افتادن این نوع سیستم ها از دستگاه های مختلفی برای کنترل سیستم های استفاده می کردند که هر کدام به صورت جداگانه عمل می کرد و محدودیت های خاص خود را داشتند.
روبات ها را اولین بار در سال ۱۹۵۴ در صنعت به کار گرفتند. این روبات ها که در آن زمان برایشان نام بازوی روباتی در نظر گرفتند، دارای سه محور حرکتی بودند. امروزه همان ربات ها وجود دارند با این تفاوت که دارای شش محور حرکتی میباشند. همواره لفظ «روبات» یادآور سردی و حرکت خشک و خشن میباشد اما در واقع می توان گفت هدف از اتوماسیون در صنعت و استفاده از ربات، تزریق احساس به پروسه تولید میباشد. هماهنگ سازی و هم هدف کردن دستگاه ها و ربات ها و ایجاد شبکه در یک نظام تولید، حاصل به کارگیری تکنولوژی اتوماسیون صنعتی میباشد. در نتیجه اتوماسیون وظیفه ای بیش از کنترل فرآیند تولید را به عهده دارد.
کارشناسان از اتوماسیون صنعتی یک صنعت صنعت ساز یاد کرده اند. جدا از این که سیستم های اتوماسیون نقش مغز و اعصاب را برای یک کارخانه یا واحد صنعتی بازی می کنند.

 در نتیجه مهم ترین و حساس ترین بخش های یک فرآیند تولید را تشکیل می دهند، دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهند اتوماسیون و کنترل در صنایع کشورهای مختلف نقش مهم و حیاتی دارند.

آمارهای جهانی نشان دهنده این واقعیت میباشند که چند کشور صنعتی بزرگ جهان هم بزرگترین تولیدکنندگان و هم بزرگترین مصرف کنندگان این فناوری میباشند.
اما نقطه تاریک در زمینه اتوماسیون صنعتی همان مساله ای میباشد که برخی از منتقدان از آن اظهار نگرانی کرده و ادعا می کنند که افزایش استفاده از اتوماسیون صنعتی در دنیا، باعث افزایش نرخ بیکاری می شود و اشاره می شود که این اتفاق به طور ناملموسی در سال های اخیر اتفاق افتاده است.

شرکت توسعه سیماتک ایرانیان نمایندگی زیمنس در ایران تامین کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران