تجهیزات اتوماسیون صنعتی چیست؟

تجهیزات اتوماسیون صنعتی دسته ای از تجهیزات تولیدی است که برای انجام خودکار برخی از عملیات تولید استفاده می شود. انواع تجهیزات شامل ربات‌های صنعتی، سلول‌های اتوماسیون، نوار نقاله و دستگاه‌های ویژه مانند بالابرها و ماشین‌های چرخشی است. تجهیزات اتوماسیون صنعتی به شدت در صنایع خودروسازی، تکمیل رنگ، هوا فضا و صنایع دستی استفاده می شود.

۳ سیستم اصلی مورد استفاده در تجهیزات اتوماسیون صنعتی کدامند؟

۱ – اتوماسیون ثابت

سیستم های اتوماسیون ثابت در تنظیمات تولید با حجم بالا که دارای تجهیزات اختصاصی هستند استفاده می شود. این تجهیزات دارای مجموعه عملیات ثابت است و به گونه ای طراحی شده است که با مجموعه عملیات کارآمد انجام دهد. این نوع اتوماسیون عمدتاً در سیستم‌های تولید انبوه گسسته و جریان پیوسته مانند کارگاه‌های رنگ، فرآیندهای تقطیر، خطوط انتقال و نوار نقاله استفاده می‌شود. تمامی این فرآیندها به ماشین آلات مکانیزه برای انجام عملیات ثابت و تکراری خود برای دستیابی به حجم تولید بالا متکی هستند.

۲ – اتوماسیون قابل برنامه ریزی

سیستم های اتوماسیون قابل برنامه ریزی، توالی عملیات قابل تغییر و پیکربندی ماشین را با استفاده از کنترل های الکترونیکی تسهیل می کنند. با اتوماسیون قابل برنامه ریزی، برای برنامه ریزی مجدد توالی و عملیات ماشین به تلاش های برنامه نویسی غیر ضروری نیاز است. از آنجایی که فرآیندهای تولید اغلب تغییر نمی کنند، سیستم های اتوماسیون قابل برنامه ریزی در درازمدت هزینه کمتری دارند. این نوع سیستم عمدتاً در تنظیمات کم تنوع شغلی و حجم محصولات متوسط به بالا استفاده می شود. همچنین ممکن است در تنظیمات تولید انبوه مانند کارخانه های کاغذ و کارخانه های نورد فولاد استفاده شود.

۳ – اتوماسیون انعطاف پذیر

تجهیزات اتوماسیون صنعتی مانیتورینگ

سیستم‌های اتوماسیون انعطاف‌پذیر در سیستم‌های تولید انعطاف‌پذیر با کنترل کامپیوتر استفاده می‌شوند. اپراتورهای انسانی دستورات سطح بالا را در قالب کدهای رایانه ای وارد می کنند که محصولات و مکان آنها را در ترتیب سیستم شناسایی می کند تا تغییرات خودکار سطح پایین را ایجاد کند. هر ماشین تولیدی دستورالعمل‌هایی را از یک کامپیوتر که توسط انسان کار می‌کند دریافت می‌کند. دستورالعمل ها بارگیری و تخلیه ابزارهای لازم را قبل از انجام فرآیندهای دستوری کامپیوتری آنها آغاز می کند. پس از تکمیل پردازش، محصولات نهایی به طور خودکار به دستگاه بعدی منتقل می شوند. اتوماسیون صنعتی انعطاف پذیر در فرآیندهای دسته ای و کارگاه هایی با تنوع محصول بالا و حجم کار کم تا متوسط استفاده می شود.

یكی دیگر از مباحث مهم و مرتبط با  تجهیزات اتوماسیون صنعتی  ، مانیتورینگ می باشد. امروزه مانیتورینگ یكی از نیازهای اساسی بسیاری از صنایع به خصوص صنایع بزرگ و  تجهیزات اتوماسیون صنعتی  می باشد. بسیاری از صنایع بزرگ مانند صنایع پتروشیمی، صنایع تولید انرژی، صنایع شیمیایی و … بدون استفاده از سیستم مونیتورینگ مناسب قادر به ادامه کار خود نیستند. مونیتورینگ عبارت است از جمع آوری اطلاعات مورد نظر از بخشهای مختلف یك واحد  تجهیزات اتوماسیون صنعتی  و نمایش آنها با فرمت مورد نظر برای رسیدن به اهداف ذیل

. نمایش وضعیت لحظه ای هر یك از ماشین آلات و دستگاهها
. نمایش و ثبت پارمترهای مهم و حیاتی یك سیستم
. نمایش و ثبت آلارم های مختلف در زمانهای بروز خطا در سیستم
. نمایش محل خرابی و زمان وقوع ایراد در هر یك از اجزای سیستم
. نمایش پروسه های تولید با استفاده از ابزارهای گرافیكی مناسب
. تغییر و اصلاح Set Point ها حین اجرای پروسه تولید
. امكان تغییر برخی از فرایندهای کنترلی از طریق برنامه مونیتورینگ
. ثبت اطلاعات و پارمترهای مورد نظر مدیران از قبیل زمانهای کارکرد، میزان تولید، میزان مواد اولیه مصرفی  میزان انرژی مصرفی  تجهیزات اتوماسیون صنعتی