انواع پی ال سی زیمنس

انواع پی ال سی زیمنس یک کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC)، که به عنوان کنترل‌کننده قابل برنامه‌ریزی نیز شناخته می‌شود، کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی یا PLC، امروزه در هر نوع فرآیند و صنعت تولیدی در همه جا حاضر است. PLC ها در ابتدا برای جایگزینی سیستم های رله الکترومکانیکی به منظور ارائه راه حل ساده تر برای اصلاح عملکرد یک سیستم کنترل طراحی شدند. به جای نیاز به سیم کشی مجدد یک بانک بزرگ از رله ها، دانلود سریع از رایانه یا دستگاه برنامه نویسی امکان تغییر منطق کنترل را در عرض چند ثانیه فراهم می کند. PLC یک کامپیوتر دیجیتال صنعتی است که برای انجام عملکردهای کنترلی به ویژه برای کاربردهای صنعتی طراحی شده است.
اکثر PLCهای امروزی ماژولار هستند و به کاربر اجازه می‌دهند مجموعه‌ای از عملکردها از جمله ورودی‌ها و خروجی‌های گسسته و آنالوگ، کنترل PID، کنترل موقعیت، کنترل موتور، ارتباط سریال و شبکه‌های پرسرعت را اضافه کنند. در مقایسه با فناوری‌های قدیمی‌تر مانند بانک‌های رله، عیب‌یابی و نگهداری PLC بسیار آسان‌تر، قابل اطمینان‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و بسیار متنوع‌تر است.
یک PLC از چند بخش اساسی تشکیل شده است. ممکن است کمی متفاوت از تولیدکنندگان مختلف به نظر برسند، اما هدف و دامنه هر جزء یکسان است. اینها شامل یک منبع تغذیه، یک واحد پردازش مرکزی (CPU)، کارت‌های ورودی/خروجی، و یک صفحه پشتی یا رک است که کارت‌های ورودی/خروجی (I/O) در آن قرار می‌گیرند.
واحد پردازش مرکزی (CPU)
CPU “مغز” واقعی PLC است و آن را به یک کامپیوتر تبدیل می کند. حتی PLC های کوچک و غیر ماژولار دارای یک CPU هستند. سیگنال های ورودی از کارت های I/O می آیند و برنامه های منطقی بر اساس سیگنال ها تصمیم می گیرند. در صورت لزوم، CPU سپس به خروجی ها دستور می دهد تا با تغییر سیگنال ها و شرایط، خاموش و روشن شوند.
برنامه ها ممکن است شامل عملکردهای پیشرفته ای مانند عملیات ریاضی، زمان بندی، شمارش و به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق پروتکل های شبکه مدرن باشند. بسیاری از این عملیات با سیستم‌های رله قدیمی‌تر، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار بودند.

انواع پی ال سی زیمنس کارت های ورودی/خروجی

انواع پی ال سی زیمنس سنسورها، دکمه‌ها، سوئیچ‌ها، رله‌ها، سلونوئیدها و حتی دستگاه‌های تحت شبکه اطلاعات را با سیگنال‌های ورودی/خروجی متصل به پایانه‌های پیچی روی کارت‌های ورودی/خروجی به اشتراک می‌گذارند. این کارت ها را می توان بر اساس نیاز هر دستگاه و امکانات انتخاب کرد. در برخی از PLC های کوچک، پایانه های ورودی/خروجی کارت های مدولار نیستند، بلکه به راحتی در کنار PLC نصب می شوند.
سری خانواده پی ال سی SIMATIC S7 عبارتند از: پی ال سی S7-200 ، S7-300 ، S7-400 ، S7-1200 ، S7-1500 و LOGO
سری پی ال سی ۲۰۰ زیمنس یک Micro PLC ارزان قیمت است. که می تواند برای مقاصد ساده تا نسبتا پیچیده کنترلی بکار رود. که از رده تولید زیمنس خارج شده است.
لوگو زیمنس این سری از پی ال سی در اتوماسیون صنعتی از کوچک ترین پی ال سی ها به شمار می آید. که با عنوان مینی پی ال سی (mini plc) نام برده می شود. برنامه نویسی ساده، نصب و اجرا اسان از مزیت های این پی ال سی می باشد.

پی ال سی ۱۲۰۰ از سری پی ال سی های BASIC می باشد که جایگزین پی ال سی های سری ۲۰۰ شرکت زیمنس عرضه نمود
و در نهایت سری پیشرفته زیمنس عرضه نموده سری ها ی۳۰۰ و ۴۰۰ و اخرین محصول عرضه شده با بهترین کارایی و عملکرد سری ۱۵۰۰ به عنوان مکملی برای سری ۳۰۰و ۴۰۰به بازار ارائه گردید.