اشنایدر الکتریک در آینده نزدیک از باتری های لیتیوم-یون در UPS هایش استفاده خواهد کرد

شرکت اشنایدر الکتریک به عنوان یکی از برترین های صنعت برق و اتوماسیون اعلام کرده است. که بزودی باتری های لیتیوم-یونی را به عنوان گزینه جایگزین برای باتری های سرب-اسید در محصولات خود ارائه می نماید.

امروزه اغلب باتری های Li-ion در محصولات مصرفی شخصی، مثل موبایل ها و تجهیزات هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از اینگونه باتری ها در صنعت سابقه چندانی ندارد.
درحال ارسال در UPS های شرکت اشنایدر الکتریک از باتری های سرب-اسید (VRLA) استفاده میشود. اما طبق اطلاعیه جدید، باتری های لیتیوم-یون از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ برای استفاده در بسیاری از UPS های سه فاز این شرکت مثل Symmetra MW ، MGE Galaxy 7000 و Galaxy VM عرضه میشوند.

همچنین پیش بینی شده است که باتری های مورد نیاز برای سایر محصولات نیز در سال ۲۰۱۷ تولید و عرضه شوند.

باتری های جدید توسط شرکت APC  زیرمجموعه اشنایدر الکتریک تولید خواهد شد.

یکی از دلایلی که شرکت اشنایدر الکتریک را به استفاده از باتری های لیتیوم-یون (Li-ion) به جای باتری های سرب-اسید (VRLA) ترغیب کرده است، وزن آنهاست. باتری های مبتنی بر سرب، باتری های سنگینی میباشند و باتری های لیتیوم-یون در مقایسه با این باتری ها به میزان قابل ملاحظه ای سبک تر خواهند بود.
از نظر ابعاد و فضای مورد نیاز، باتری های لیتیوم یونی به خاطر خروجی انرژی بالاترشان می توانند انرژی بیشتری را در پکیج های کوچکتری ذخیره کنند.  در نتیجه استفاده از باتری های جدید در فضای نصب هم صرفه جویی خواهد شد.
اگر در جریان های برابر بخواهیم باتری های سرب-اسید را با باتری های لیتیوم-یون مورد قیاس قرار دهیم، خواهیم دید که باتری های سرب-اسید(VRLA) معمولا سه برابر بزرگتر از باتری های معادل لیتیوم-یون خواهند بود. ضمن اینکه باتری های Li-Ion گرمای کمتری تولید میکنند.

از دیگر مزایای باتری های جدید این میباشد که نیازمند تعمیرات و نگهداری کمتری میباشند. این باتری ها طول عمر طولانی تری دارند و در موارد کمتری نیازمند تعویض میباشند.
با استفاده از فناوری لیتیوم، طول عمر می تواند تا ۱۵ سال باشد، البته طول عمر باتری به دمای محیط بستگی دارد. این طول عمر تقریبا سه برابر طول عمر باتری های سرب-اسید استاندارد میباشد.

باتری های لیتیوم-یون می توانند در دمایی بین -۲۰ تا +۶۰ درجه سانتیگراد کار کنند. در حالی که در هنگام استفاده از باتری های سرب اسیدی در محیط های صنعتی، دمای قابل قبول در محدوده ۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد ذکر شده است.

در حال حاضر اکثریت غالب باتری های استفاده شده در سیستم های UPS (انرژی پشتیبان) از نوع VRLA میباشد چون که قیمت پایین تری دارند و قابلیت اطمینان خوبی دارند.

اما شرکت اشنایدر الکتریک معتقد میباشد که باتری های Li-Ion به زودی سهم بیشتری در بازار خواهند داشت و گزینه جذابی برای مشتریان آینده خواهند بود.
علیرغم اینکه هزینه اولیه این باتری ها در مقایسه با باتری های VRLA هنوز بالاتر است، اما این فاصله قیمتی در چند سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است. اشنایدر الکتریک معتقد است استفاده از باتری های جدید می تواند هزینه های تمام شده را در طول عمر پروژه بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

نکاتی هم درمورد استفاده از باتری های لیتیوم-یونی وجود دارد

  • حمل و نقل این باتری ها نیازمند الزاماتی میباشد.
  • با توجه به این باتری ها انرژی بالایی را درخود ذخیره میکنند، استفاده از باتری های غیر استاندارد در هنگام وقوع یک اتصال کوتاه (short circuit) می تواند منجر به تولید مقدار زیادی گرما شود.
  • ضمن اینکه متریال های مورد استفاده در این باتری ها در صورت طراحی نامناسب یا آسیب فیزیکی باتری میتوانند دچار آتش گرفتگی شوند.