ماژول های سیگنال  کارت ورودی و کارت خروجی زیمنس 
Signal Modul : به کلیه کارت های ورودی و خروجی زیمنس دیجیتال و آنالوگ SM , DI , DO , AI , AO یا Signal Modul  میگویند . در واقع این کارت ها رابطه PLC زیمنس را با دنیای خارج برقرار میکنند. به نحوی که ورودی ها اطلاعات را گرفته ، پس از تغییرات لازم و با توجه به برنامه نوشته شده تغییرات در خروجی های PLC زیمنس از طریق کارت های خروجی با PLC زیمنس در اتباط هستند اعمال میشود .

کارت ورودی و کارت خروجی زیمنس

ماژول های ورودی و خروجی ( کارت ورودی و کارت خروجی زیمنس )SM زیمنس به ۵ دسته تقسیم میشوند :
۱- ورودی دیجیتال (۲۴ VDC , 120/220 VAC)
۲- خروجی دیجیتال (ترانزیستوری و رله ای )
۳- ورودی / خروجی دیجیتال ( تنها مخصوص PLC های سری S7 300 میباشد )
۴- ورودی آنالوگ ( جریانی – ولتاژی – مقاومتی – ترموکوپلی )
۵- خروجی آنالوگ ( جریانی – ولتاژی )
۶- ورودی / خروجی آنالوگ ( تنها مخصوص PLC های سری S7 300 میباشد )

ماژول یا کارت ورودی و کارت خروجی زیمنس دیجیتال plc

این ماژول مختص PLC های سری S7 300 زیمنس بوده و این قابلیت را فراهم کرده است. که از یک کارت برای هر دو به عنوان کارت ورودی و کارت خروجی زیمنس  استفاده کرد . از آنجا که کارت های نامبرده شده برای استفاده بسیار ساده هستند. سیم کشی های پیچیده ای ندارند به آنها User – Friendly Wiring میگویند.

ماژول ورودی دیجیتال زیمنس

سیگنال هایی که دارای دو وضعیت هستند مانند کلیدها، شستی ها، کنتاکت ها رله و کنتاکتور، Proximity Switch ، Limit Switch که همگی دارای دو وضعیت (باز و بسته) و یا (قطع و وصل) میباشند و به این ماژول ها وارد میشوند. ماژول های DI در رنج های مختلفی از جمله ۲۴ ولت و یا ۱۱۰ ولت و یا ۲۲۰ ولت وجود دارند.

به عنوان مثال منطق ماژول های DI که از نوع ۲۴ ولت هستند. بدین صورت میباشدکه اگر ولتاژ بین ۱۳ تا ۳۰ ولت وارد شود سطح سیگنال یک و اگر ولتاژ ۳۰- تا ۰ ولت وارد شود ، سطح سیگنال صفر در نظر گرفته میشود. در ضمن ولتاژ بین ۰ تا ۱۳ ولت محدوده نا معین است.

ماژول های DI از نظر تعداد کانال های ورودی متفاوت میباشند. ماژول های ۲ ورودی و یا ۱۶ ورودی یا ۳۲ ورودی وجود دارند. در یک ماژول ، برای اینکه CPU زیمنس بتواند هرکدام از ورودی ها را شناسایی کند ، باید به آن ها آدرس اختصاص داد.
در برنامه نویسی ، DI هازیمنس را با علامت اختصاری I نشان میدهند. به عنوان مثال اگر یک Start را به ورودی با آدرس ۱.۲ متصل کنیم از این پس آدرس I 1.0 معرف کلید میباشد.

اگر کلید را فشار دهیم آدرس I 1.2 برابر یک منطقی خواهد شد و اگر کلید فشرده نشود مقدار ورودی I 1.2 برابر صفر خواهد بود. بدین ترتیب CPU زیمنس با ماهیت کلید سروکار نداشته بلکه تنها صفر و یک شدن آدرس را بررسی میکند.

ماژول خروجی دیجیتال

این خروجی ها به تجهیزاتی متصل میشوند که دارای دو وضعیت هستند. جهت باز و بسته کردن و یا روشن و خاموش کردن تجهیزات مختلفی از جمله کنتکتور های زیمنس، شیر برقی ، دریچه ها و … استفاده میشوند.

خروجی ماژول های DO ولتاژ مختلف ۲۴ ولت و یا ۱۱۰ ولت و یا ۲۲۰ ولت با جریان های ۰.۵ A , 1A , 2A , 3A , 4A می¬توانند ، تولید کنند. ماژول های DO از نظر تعداد کانال ها و روش آدرس دهی مشابه DI هستند. در برنامه نویسی DO ها را با علامت Q نمایش میدهند.
Relay Output (RO)
هر کانال RO معادل یک رله میباشد و در واقع یک تیغه رله را در اختیار ما قرار میدهد. کاربرد آن در جایی میباشد که نخواهیم ولتاژ ۲۴ و یا ۲۲۰ ولت را از PLC به تجهیز منتقل کنیم. به عبارت دیگر ولتاژ PLC و تجهیز از هم مستقل میباشند . RO بسیار مشابه DO میباشد . یعنی اگر یک سر رله را به ۲۴+ وصل کنیم ، DO ساخته ایم .
در شکل زیر از ماژول های سیگنال (SM) یک ورودی دیجیتال و یک ورودی آنالوگ زیمنس به نمایش گذاشته شده است.

6ES7431-1KF10-0AB0

S7-400-SM-431 زیمنس

– ماژول آنالوگ ورودی دارای ۸ ورودی آنالوگ
– رزولوشن ۱۴ بیتی
– زمان اسکن ۰.۴۱۶ ms

6ES7323-1BH01-0AA0
S7-300-SM323 زیمنس

ماژول دیجیتال
– ۱۶ ورودی دیجیتال
– ۱۶ خروجی دیجیتال
– ۴۰ پین