تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر اول از همه، اجازه دهید در مورد اصطلاحات مبدل و فرستنده بحث کنیم. برخی از افراد به شما خواهند گفت که مبدل و فرستنده یکسان هستند و بنابراین این اصطلاحات قابل تعویض هستند.
اگر کنجکاو هستید، این دو عبارت را در وب جستجو کنید و از طیف گسترده نتایج شگفت زده خواهید شد!
ترانسدیوسر
ترانسدیوسر وسیله ای است که یک شکل انرژی را به دیگری تبدیل می کند.
به عنوان مثال، یک مبدل الکتریکی یک متغیر فیزیکی حس شده مانند دما را به یک سیگنال الکتریکی آنالوگ تبدیل می کند
ترانسمیتر
فرستنده دستگاهی است که سیگنال الکتریکی مبدل را به سیگنال الکتریکی بسیار بزرگتر تبدیل می کند که می تواند در مسافت طولانی به یک PLC یا یک DCS ارسال شود.
سیگنال خروجی فرستنده
سیگنال خروجی فرستنده معمولاً محدوده ای از ولتاژ (۱ تا ۵ ولت) یا جریان (۴ تا ۲۰ میلی آمپر) است که نشان دهنده ۰ تا ۱۰۰ درصد متغیر فیزیکی حس شده است.
ترانسمیتر فشار
ترانسمیتر فشار ابزاری است که به یک مبدل فشار متصل است.
خروجی یک فرستنده فشار یک ولتاژ الکتریکی آنالوگ یا یک سیگنال جریان است که نشان دهنده ۰ تا ۱۰۰٪ محدوده فشاری است که توسط مبدل حس می شود.
اندازه گیری دیافراگم
بخش حسگر واقعی مبدل که با فشار حس‌شده تماس برقرار می‌کند، بر اساس فناوری‌ها و مواد متعددی مانند Strain Gauge، Capacitance و Potentiometric است.
فرآیند واقعی توسط یک دیافراگم اندازه گیری از مواد حسگر جدا می شود.
نوع سنسور انتخاب شده با توجه به کاربرد و محیطی که در آن استفاده می شود تعیین می شود.
اندازه گیری فشار
فرستنده های فشار می توانند فشار مطلق، گیج یا فشار تفاضلی را اندازه گیری کنند.

فشار مطلق
فشار مطلق به یک خلاء کامل اشاره دارد که ۰ psi در نظر گرفته می شود! فشار خلاء را ۰ psi (a) بیان می کنیم.
فشار اتمسفر معمولاً حدود ۱۴.۷ psi (a) است.

فشار سنج
رایج ترین اندازه گیری فشار، فشار گیج است که فشار کل منهای فشار اتمسفر است.
فشار اتمسفر ۰ psi (گرم) است.

همانطور که در مقالات قبلی خود بحث کردیم، تطبیق پذیری یک فرستنده فشار دیفرانسیل به ما انعطاف پذیری برای اندازه گیری سطح و جریان و همچنین فشار را می دهد.
نمونه ترانسمیتر فشار
بیایید به مثالی از یک فرستنده فشار که فشار فرآیند گازها را در یک خط لوله اندازه گیری می کند نگاهی بیندازیم.
فرستنده فشار یک سیگنال جریان به PLC ارسال می کند که نشان دهنده فشار فرآیند است.فرستنده فشار به گونه ای کالیبره شده است تا محدوده جریان ۴ تا ۲۰ میلی آمپر را برای محدوده فشار فرآیند ۰ تا ۳۵۰ psi ارائه دهد.

تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر با مثال

تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر هر دو دستگاه هایی هستند که یک شکل انرژی را به شکل دیگری تبدیل می کنند و سیگنال خروجی می دهند.
سیگنال خروجی به هر وسیله ای مانند نشانگر، کنترلر در کنترل پنل، سیستم های DCS و PLC متصل می شود. این سیستم ها پارامترهای اندازه گیری شده را تفسیر می کنند و قرائت های معادل را برای اپراتورها نمایش می دهند و قرائت ها را ثبت می کنند. دستگاه های دریافت کننده شامل یک پنل کنترل، نشانگرهای دیجیتال، DCS، کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC) یا ضبط کننده های نمودار پنل هستند. کلمات ترانسدیوسر و ترانسمیتر امروزه در صنعت ابزار دقیق به جای یکدیگر استفاده می شوند. برای مثال، برخی از تولید کنندگان ابزارهای فشار مینیاتوری آنها را به عنوان ترانسمیتر فشار نامیدند و تولیدکنندگان کمی از آن به عنوان ترانسدیوسر فشار یاد می کنند. اما کلمات ترانسدیوسر و ترانسمیتر در واقع معانی اساسی متفاوتی دارند. عوامل تعیین کننده هنگام انتخاب ترانسدیوسر یا ترانسمیتر مناسب برای یک برنامه، دقت، برد و مقیاس پذیری هستند. طیف گسترده‌ای از ترانسمیترها و ترانسدیوسرهای فشار برای کاربردهای مختلف مانند اتوماسیون صنعتی فرآیند، هوافضا، خودرو و سیستم‌های تبرید هستند.

خلاصه تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر
تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر ، بیایید آنچه را که بحث کردیم مرور کنیم.
– برخی افراد به شما خواهند گفت که مبدل و فرستنده یکسان هستند و بنابراین این اصطلاحات قابل تعویض هستند.
– مبدل وسیله ای است که یک شکل از انرژی را به دیگری تبدیل می کند.
– فرستنده وسیله ای است که سیگنال الکتریکی مبدل را به سیگنال الکتریکی بسیار بزرگتری تبدیل می کند که می تواند در مسافت طولانی به یک PLC یا یک DCS ارسال شود.
– ترانسمیتر فشار ابزاری است که به یک مبدل فشار متصل است.
– خروجی یک فرستنده فشار یک ولتاژ الکتریکی آنالوگ یا یک سیگنال جریان است که ۰ تا ۱۰۰٪ محدوده فشار حس شده توسط مبدل را نشان می دهد.
– فرستنده های فشار می توانند فشارهای مطلق، گیج یا دیفرانسیل را اندازه گیری کنند.
ممکن است بخواهید دو مقاله دیگر ما را مرور کنید:

۱) ترانسمیتر فشار چیست؟

۲) ترانسمیتر فشار SIEMENS P300/P320/420