برق رئیس سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه در حوزه صنعت رکود جدی حاکم شده گفت: فاینانس چین تهدید بزرگی برای صنعت برق است بنابراین باید شورایی برای نظارت بر صحت قانون استفاده حداکثری از توان داخلی تشکیل شود.

علیرضا کلاهی گفت: شرکت‌های ایرانی حوزه صنعت  در صورت حمایت می توانند با رقبای خارجی خود رقابت داشته باشند، اما متاسفانه عدم حمایت از سوی دولت باعث شده تا اولین سنگرهایی که از بازار عراق برای صادرات تجهیزات برق به دست آورده بودیم، به رقبای خود از ترکیه و عربستان واگذار کنیم.به گزارش “برق نيوز”وی با اشاره به اینکه نرخ بهره بانکی برای پروژه‌های صادراتی در این کشورها پایین و در حد صفر است، گفت: یکی از چالش‌های صنعت  نظام قیمت‌گذاری در موارد اولیه است، به طوری که شرکت‌های  اولیه فولاد، مس و مواد پلیمری و روی را استفاده می‌کنند، اما به جای اینکه این مواد خدادادی به مزیت نسبی تبدیل شود، به آفت این شرکت‌ها تبدیل شده است.وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که صادرات مواد اولیه در ایران در بورس کالا انجام شود، تا از قراردادهای دوطرفه و حیف و میل مواد اولیه جلوگیری شود.کلاهی با اشاره به اینکه اگر این موضوع اجرا شود، محصولات ایرانی ارزان‌تر از محصولات خارجی تمام خواهد شد، گفت: چین برای صادرات مواد خام و اولیه خود اقدام به وضع عوارض کرده است، تا تشویقی برای صادرکنندگان باشد که این مواد اولیه به کالا (ترانس، تابلوی  و تجهیزات نیروگاهی) تبدیل شود و ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

*ایران ۱۵۰ میلیون دلار کابل صادر می کند ترکیه ۲،۳ میلیارد دلار

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۵۰ میلیون دلار کابل به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: تولید کابل در ایران ۴۸ سال قدمت دارد اما با توجه به اینکه ترکیه مس ندارد و در محصولات پتروشیمی هم محدودیت دارد، سالانه ۲.۳ میلیارد دلار کابل صادر می کند.

رئیس سندیکای صنعت برق ایران گفت: یکی از آسیب‌های تعداد زیاد شرکت‌ها است پس وقتی صنایع اشباع می‌شوند، صرف اقتصادی هم نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: در ایران ۱۴۰ کابل ساز و ۴۰۰ تابلوساز برق داریم در حالیکه در اروپا ۲۰ کارخانه کابل‌ساز هم نداریم.

فاینانس چین تهدید بزرگی برای صنعت برق

کلاهی با اشاره به اینکه فاینانس چین تهدید بزرگی برای صنعت برق است، گفت: اگرچه هنوز فاینانس چین به پروژه‌های صنعت برق نرسیده است، اما باید اذعان شود که فاینانس چین تهدید بزرگی  محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه واردات در صنعت نسبت به سایر بخش‌ها کم رنگ‌تر بوده است، اما چیزی که ما را نگران می کند و تهدید بزرگی برای بخش صنعت برق محسوب می‌شود، فاینانس چین است.

کلاهی با اشاره به اینکه فاینانس چین همان پول‌های بلوکه شده است، تاکید کرد: فاینانس چین برخلاف قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، پس باید هوشیار باشیم که برخلاف حوزه‌هایی مثل پتروشیمی و فولاد که فاینانس چین ورود کرده وارد صنعت برق نشود.

وی افزود: استفاده گسترده از کالاها و تجهیزات چینی در طرح های فاینانس شده توسط این کشور سازندگان و صنعتگران ایرانی در صنعت برق را از بین می‌برد و از آنجا که فعالان  کشور، مخالف بازگشایی فاینانس چینی در طرح های صنعتی ایران نیستند، معتقد هستند که باید فرمولی به منظور استفاده از کالاهای چینی تعریف شود که ساخت داخل و تجهیزات با مشکل مواجه نشود.

کلاهی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌های اعمال شده ۸۰ میلیارد دلار در حساب‌های بانکی چین بلوکه شده است، پس دولت این کشور با زیرکی به ایران پیشنهاد داد، تا زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، این پول‌ها در قالب فاینانس در اختیار ایران گذاشته شود.

وی ادامه داد: این اقدام بر خلاف قانون حداکثر استفاده از توان داخلی است، بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که شورایی برای نظارت بر صحت قانون مزبور تشکیل شود.

کلاهی تاکید کرد: دولت باید برای استفاده از فاینانس چینی از ظرفیت های بخش خصوصی هم استفاده کند، چرا که قطعا بخش خصوصی می‌داند، چه کالاهایی را از کشور چین در قالب طرح های فاینانس وارد کند که کمترین آسیب به سازندگان و تولیدکنندگان داخلی برسد.

*بخش خصوصی فعال در صنعت برق دیگر رمقی ندارد

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی فعال در صنعت دیگر رمقی ندارد و اکثر شرکت‌های عضو سندیکای برق تعدیل نیرو داشته‌اند، گفت: اگر که برای بخش نفت هم مثل بخش برق برنامه‌ریزی بلند مدت داشتیم، الان کشور در بخش نفت نیز خودکفا بود و تحریم‌ها نمی‌توانست مشکلی برای کشور ایجاد کند.

کلاهی ادامه داد: اینکه الان علیرغم تحریم‌ها خاموشی در کشور نداریم، باید مدیون افرادی باشیم که از ۲۵ سال قبل برنامه‌ریزی مناسبی برای کشور در صنعت  انجام دادند.